fbpx
\”\”

Peter Appel

Peter Appel är bland annat utbildad i Satyananda yoga, Kundalini yoga och Yin&Yang yoga. Har också gått Donna Farhis Advanced Yoga teacher training och är Dancing Freedom facilitator.
På senare år så har han skapat Movingness som bygger på natural moments, men eftersom han har en bakgrund inom yoga, dans, Feldenkreis och andra helande metoder, så är programmet mycket mjukare, mycket vänligare, och, ja, meditativt till sin natur.

Movingness

Movingness

En lektion i Movingness börjar alltid med avslappning för att du ska ha en bra kontakt med din kropp innan du börjar röra dig. Då kan rörelsen komma inifrån. De långsamma rörelserna och djupa andningen i Movingness leder ofta till djup avslappning, ibland till en upplevelse av flow eller meditation. När du är avslappnad är ditt sinne öppet och ditt nervsystem kan lära sig nya rörelsemönster, samtidigt som det känns rofyllt och njutningsfyllt att utföra dem. När du är närvarande i kroppen, eller med andra ord, online med dig själv, uppstår det en kommunikation mellan kropp och sinne. En känsla av att vara förankrad i dig själv. En trygghetskänsla. Man kan säga att du stärker din förmåga att vara i ditt parasympatiska system. Det är något jag tror vi behöver mycket idag när alltför många alltför ofta befinner sig i sitt stressystem. När du öppnar kontakten till din kropp, händer något märkligt. Ditt sinne blir vaket. Kroppen stimulerar sinnet och sinnet stimulerar kroppen. De trivs med varandra! Vaken vila. Avslappning och klarhet. Välkommen till en skön morgonstund med Movingness!  

Varför har vi förlorat kontakten med våra kroppar?

Varför har vi förlorat kontakten med våra kroppar?

Och vad kan vi göra åt det? Det finns många olika orsaker till varför vi håller på att förlora kontakten med våra kroppar. Låt mig bara nämna några: Ett stillasittande liv, en ständig strävan efter bekvämlighet, kulturella påbud om vad man får och inte får göra med sin kropp, skor och kläder, platta golv, gator och vägar utan utmaningar för kroppen... Jag kunde fortsätta ett tag till, men den enkla sammanfattningen är att vi systematiskt tränar våra hjärnor att inte ta notis om kroppens signaler. Det är litet som ljudet av kylskåpet i bakgrunden. Vi lär oss att inte höra det. På samma sätt lär vi oss att inte ta notis om den egna kroppen. Naturligtvis reagerar vi för smärta. Eller starka upplevelser av njutning. Men mycket av det övriga, mellantonerna så att säga, förlorar vi: Närvaron i kroppen, den ständiga strömmen av förnimmelser och känslor, dofterna, ljuden, andningsupplevelsen, musklernas rörelse, luften som stryker mot kinden... Allt det här som gör kroppen och livet levande, det tappar vi så lätt. Varmt välkommen på en upptäcktsresa i dig själv!

I samarbete med: